Kontakt

Fyll i fälten nedan och skicka, så återkommer jag till dig inom kort.

Mer om Mikael Svärdh

Ursprungligen är jag från Ludvika, men flyttade till Stockholm för studier på KTH under mitten av 90-talet.

1997 började jag jobba på Schibsteds storsatsning Scandinavia Online, som var ett av de ledande bolagen inom online-media. Vi drev startsidan Passagen.se – Sveriges i särklass största sajt på den tiden, och startade bland annat Bilweb, Resfeber, Avanza, och sökmotorn Evreka. Under åren 1997-2007 hade jag förmånen att jobba med Sveriges största sajter, och några av branschens duktigaste människor. De sista åren på Eniro var jag VD för ett dotterbolag som bland annat drev startsidan Leta.se.

2005 startade jag tekniksajten Fosfor Gadgets. Det var från början ett litet hobbyprojekt för att lära mig själv mer om social media & att driva & konvertera webbtrafik. Sajten växte snabbt. Innehåll skapat av privatpersoner, på bloggar & social media exploderade och jag såg en klar lucka på marknaden. Nya möjligheter för alla unga kreatörer dök upp bakom varje hörn. Youtube startade och möjligheterna kändes enorma.

2007 startade jag tillsammans med ett par vänner bolaget Tailsweep, som nischade sig på att hjälpa dessa kreatörer att växa trafikmässigt, och att effektivt använda sig av alla kanaler – samtidigt som den stora drivkraften för många var att de nu kunde tjäna och ägna sig åt att skapa innehåll mer eller mindre på heltid. Vi försökte vara kreativa och koppla ihop vårt växande nätverk med stora varumärken & annonsörer som H&M, Samsung, Apple & Adidas, för sponsrade innehållsamarbeten eller rena annonslösningar.  Vi var först med att jobba med influencers, och hade de allra största kreatörerna i vårt nätverk som Kenza, Blondinbella och nischade specialsajter som Feber.se. Bolaget gick fantastiskt bra. Hastigt och lustigt hade vi en total månadsräckvidd på över 3 miljoner unika besök.

Vilket i sin tur ledde till att  Bonnier på dörren och det slutade med att de förvärvade hela bolaget. Tailsweep var då marknadsledande, och vi hade precis expanderat till Storbrittanien och var på väg in i både Finland & Norge. Efter förvärvet stannade jag kvar hos Bonnier i ytterligare några år som VD för Tailsweep, sedermera Bonnier Tidskrifter. Den klassiska kärleken tog mig sedan tillbaka till Rättvik där jag sedan några år tillbaka bor och verkar.

Att skapa digital media, med potential att växa, genom både text, foto & video var -och är – en stor del av vardagen under alla dessa år, och något som fortfarande ligger mig varmt om hjärtat – därav 0248.se.

Kontakt

Fyll i fälten nedan och skicka, så återkommer jag till dig inom kort.

Mer om Mikael Svärdh

Ursprungligen är jag från Ludvika, men flyttade till Stockholm för studier på KTH under mitten av 90-talet.

1997 började jag jobba på Schibsteds storsatsning Scandinavia Online, som var ett av de ledande bolagen inom online-media. Vi drev startsidan Passagen.se – Sveriges i särklass största sajt på den tiden, och startade bland annat Bilweb, Resfeber, Avanza, och sökmotorn Evreka. Under åren 1997-2007 hade jag förmånen att jobba med Sveriges största sajter, och några av branschens duktigaste människor. De sista åren på Eniro var jag VD för ett dotterbolag som bland annat drev startsidan Leta.se.

2005 startade jag tekniksajten Fosfor Gadgets. Det var från början ett litet hobbyprojekt för att lära mig själv mer om social media & att driva & konvertera webbtrafik. Sajten växte snabbt. Innehåll skapat av privatpersoner, på bloggar & social media exploderade och jag såg en klar lucka på marknaden. Nya möjligheter för alla unga kreatörer dök upp bakom varje hörn. Youtube startade och möjligheterna kändes enorma.

2007 startade jag tillsammans med ett par vänner bolaget Tailsweep, som nischade sig på att hjälpa dessa kreatörer att växa trafikmässigt, och att effektivt använda sig av alla kanaler – samtidigt som den stora drivkraften för många var att de nu kunde tjäna och ägna sig åt att skapa innehåll mer eller mindre på heltid. Vi försökte vara kreativa och koppla ihop vårt växande nätverk med stora varumärken & annonsörer som H&M, Samsung, Apple & Adidas, för sponsrade innehållsamarbeten eller rena annonslösningar.  Vi var först med att jobba med influencers, och hade de allra största kreatörerna i vårt nätverk som Kenza, Blondinbella och nischade specialsajter som Feber.se. Bolaget gick fantastiskt bra. Hastigt och lustigt hade vi en total månadsräckvidd på över 3 miljoner unika besök.

Vilket i sin tur ledde till att  Bonnier på dörren och det slutade med att de förvärvade hela bolaget. Tailsweep var då marknadsledande, och vi hade precis expanderat till Storbrittanien och var på väg in i både Finland & Norge. Efter förvärvet stannade jag kvar hos Bonnier i ytterligare några år som VD för Tailsweep, sedermera Bonnier Tidskrifter. Den klassiska kärleken tog mig sedan tillbaka till Rättvik där jag sedan några år tillbaka bor och verkar.

Att skapa digital media, med potential att växa, genom både text, foto & video var -och är – en stor del av vardagen under alla dessa år, och något som fortfarande ligger mig varmt om hjärtat – därav 0248.se.

Till toppen